SPET TI PRAZNIKI, PRIPRAVIMO SE NANJE IN POSKRBIMO ZA ZDRAVE PRAZNIČNE DOBROTE

Maščobe so že od nekdaj na slabem glasu. Na splošno velja mit, da maščobe redijo in povzročajo vrsto bolezni, na dolgi rok tudi takšnih, ki resno ogrožajo zdravje in povzročijo nepopravljivo škodo. Marsikdo, ki želi shujšati, skuša iz prehrane odpraviti čim več maščob, saj misli, da bo z zmanjšanjem njihove količine izgubil tudi kilograme. Pa je res tako? So zares škodljive vse maščobe ali med njimi lahko najdemo tudi koristne? Že če pogledamo liter olivnega olja, to vsbeuje 100% maščobo, torej maščobo v čisti obliki. V primerjavi z litrom olivnega olja pa ima palačinka le 11% maščobe v sebi. Ko obe živili natančneje pogledamo pa ugotovimo, da je olivno olje bistveno manj zdravju škodljivo, kot palačinka. Od kje smisel takšnih razhajanj?


Prvo dejstvo, ki govori maščobam v prid, je, da njihova škodljivost ni odvisna od količine maščobe, ampak od njene vrste. Maščobe so različne, zato imajo tudi različen vpliv na organizem. Vse niso enako škodljive. Ljudje pa pogosto uživamo preveč nezdravih maščob, ki se skrivajo v sladkih in slanih prigrizkih, hamburgerjih, ocvrtemu siru, pici, ocvrti mesni hrani ali pa v vnaprej pripravljenih desertih. Vsem maščobam v teh živilih je skupno to, da sodijo med transmaščobe, ki so po svoji strukturi stabilne in se tudi pri globokem segrevanju ne spremenijo veliko. Te maščobe niso zdrave in povzročajo zamaščenost telesa. Prav te maščobe je iz prehrane dobro izločiti takrat, ko želimo shujšati ali pa preprosto – jesti bolj zdravo. Na drugi strani pa najdemo tudi koristne maščobe, ki so za telo esencialne in potrebne. Najdemo jih v kar nekaj živilih, ki pa žal, vizualno niso tako privlačna, kot so živila iz nezdravih maščob pa tudi njihov okus ne zasvoji tako, kot mastni okus nezdravih živil.


Živilo, ki vsebuje veliko koristnih maščob, je na primer avokado. Spada v skupino sadja, a je po svoji sestavi popolnoma drugačno od drugega sadja, na primer limon, pomaranč ali lubenic. Avokado je 77% sestavljen iz maščob, ki so koristne in pomembne za organizem. Zaradi visoke vsebnosti maščob seveda ne smemo pretiravati z njegovo količino, je pa lahko solata z avokadom odličen zdrav obrok, ki ne vzame veliko časa za pripravo in je lahko na jedilniku vsak teden.


Drugo, že omenjeno živilo, ki vsebuje koristne maščobe, je olivno olje. Še posebej ekstra deviško olivno olje, je sestavni del mediteranske diete, ki pa je najbolj zdrava dieta. Olivno olje je bogato z antioksidanti, ki nas varujejo pred boleznimi. Bogato je tudi z vitamini, kot sta A in K in je popolno nasprotje sončničnega olja. Za pripravo živil je torej bolje uporabiti olivno olje, prav tako za preliv solate. Olivno olje lahko tudi izboljša nivo holesterola v krvi in tako ščiti pred srčno-žilnimi boleznimi.


K solati se seveda podajo tudi oreščki, ki jih lahko uporabimo tudi na mnoge druge načine. Oreščki so odličen vir zdravih maščob. Veliko koristnih maščob vsebujejo predvsem orehi in mandlji, nekoliko manj pa arašidi, ki veljajo za oreške slabše kakovosti. Poleg koristnih maščob vsebujejo tudi veliko vlaknin, ki spodbujajo prebavo. Imajo tudi veliko, v zadnjem času aktualnega, vitamina D. Če torej združimo vitamin D in orehe, lahko prav v tem tednu orehe uporabimo za Velikonočno potico, le s sladkorjem ne smemo pretiravati, saj v tem primeru orehi niso več del zdravega živila. Še bolje je, da si na Velikonočni mizi postrežemo z orehi v kakšni drugi obliki oz. v kombinaciji z zdravimi alternativami živil, na primer v kruhu z orehi ali pa v sladici z manj sladkorja in brez bele moke.


Ko smo že pri Veliki noči pa ne pozabimo na jajca. Jajca so bila dolga leta po krivici na slabem glasu, v zadnjem času pa raziskave kažejo, da so jajca odličen vir dobrih maščob. Vsebujejo čisto vse vitamine in minerale, ki jih naše telo potrebuje za dobro delovanje, so tudi odličen vir beljakovin. Seveda pa tudi pri količini zaužitih jajc ne smemo pretiravati, lahko pa jih pojemo nekaj na teden, dobra so še posbej v kombinaciji z regratom v spomladanskem času.


Za konec omenimo še sladico, ki je nepogrešljiva v prazničnem času. Tukaj svojo vlogo lahko odlično odigra temna čokolada. Temna čokolada je sicer polna maščob, obenem pa tudi antioksidantov, vlaknin, vsebuje magnezij in železo. V pravi kombinaciji in v zmernih količinah lahko iz nje pripravimo odlične sladice, ki so okusne in zdrave.


Zaključimo lahko, da splošni rek, da so maščobe nezdrave, ne drži. Med maščobami lahko najdemo kar nekaj živil, ki vsebujejo koristne in zdrave maščobe in z nekaj kreativnosti lahko iz njih ustvarimo zdrave in okusne obroke, po katerih ne bomo občutili slabe vesti. Ker so pred nami prazniki nima nobenega smisla kupovati vrsto živil, ki so polna nezdravih maščob, saj nam izkušnje povedo, da bo prazničnemu prenajedanju sledilo post-praznično slabo razpoloženje. Maščobe so nujne za normalno delovanje organizma, zato si v zmernih količinah lahko privoščimo tiste, ki dolgoročno ne prinašajo velike škode.




12 views0 comments

Related Posts

See All
KONTAKTIRAJTE NAS

Masarykova cesta 23

1000 Ljubljana

T: 068 648 695

E-naslov: info@svetovalni-svet.si

PRIJAVITE SE NA E-NOVICE
NAŠI SOFINANCERJI

Registracijski podatki društva:

Društvo Svetovalni svet, Einspielerjeva 2A, 1000 Ljubljana

Matična št. : 4083156000;  Davčna št. : 70950415 (nismo zavezanci za DDV);  TRR: SI56 6100 0001 2545 842, odprt pri Delavski hranilnici

© 2020 by Društvo Svetovalni svet